Jaume Geli

Arts plàstiques

https://www.instagram.com/jaume_geli/

http://www.metgeli.wixsite.com/jaumegelijulbe

Jaume Geli va néixer a Banyoles (Pla de l’Estany) el 22 de febrer de 1967. 

Llicenciat a la Facultat de BBAA de Sant Jordi de la Universitat de Barcelona, especialitat de pintura l’any 1990.

Els darrers anys han significat per a mi l’entrada a una nova manera de treballar. Sense girar l’esquena a la feina feta, sinó sumant-la al discurs present, he optat, quan he pogut escollir, pel treball in situ. La realitat propera com a tal m’interessa de manera triple: m’ofereix l’estímul inicial, me n’ofereix els materials i em permet treballar-hi, a cops com a taller, d’altres com a espai expositiu. 

El punt inicial d’aquesta línia va ser l’exposició Terra Incògnita de 2014 al Museu Darder de Banyoles. Allí vaig aventurar-me a explorar l’entorn comarcal a través de cinc rutes que sortien sempre de la mateixa sala d’exposicions. El material protagonista foren les empremtes sobre fang que anava geolocalitzant i, posteriorment, vaig exposar sobre les taules de treball al mateix museu. 

El Projecte L de 2017-2018 ha estat un segon pas en aquesta línia de maduració, segurament amb més transcendència. Sota aquest nom hi vaig encabir multiplicitat de projectes, de caràcter divers, però que coincidien en haver estat creats durant el període anual en què jo tenia 50 anys (la xifra L en romanes). Una de les idees era rescatar treballs que havien quedat per fer, anys enrere, i que ara, per fi, rellegits, veurien la llum. En altres casos, l’exploració d’un entorn rural proper (L’Artiga de Fontcoberta) provoca una simbiosi poètica i plàstica en unes peces que acabo treballant intensament en el mateix indret. Aquesta incursió en la intervenció del paisatge, a cops de manera mínima, d’altres emprant-ne el material o accionant-hi, em condueix a un treball consecutiu a aquest: Refer. Fer i desfer. 

El febrer de 2018, en plena exposició del Projecte L a la Fundació Valvi, plantejo el calendari de treball dels vuit mesos següents, centrat en un espai emblemàtic banyolí, d’alt interès històric, arqueològic i estètic. M’interesso per la petja col·lectiva en la memòria dels banyolins. Refresco els meus coneixements històrics i n’aprenc de nous. I, finalment, especejo en tres fases tot el que hi vull fer: primer, una acció en forma de pujada col·lectiva del material a utilitzar, recordant l’antiga processó desapareguda 100 anys enrere; segon, la intervenció efímera sobre les restes de l’antiga capella de Sant Martirià; i tercer, la instal·lació a La Factoria de les Arts de Banyoles de la mateixa intervenció, ara invertida, i de tot el material videogràfic del conjunt.